Cruise Baltic, organizacja skupiająca porty Morza Bałtyckiego, przyjęła strategię rozwoju instalacji zasilania statków pasażerskich z instalacji nabrzeżowych. Rok temu Cruise Baltic był gospodarzem Sustainable Cruising Conference. 19 operatorów statków wycieczkowych podpisało w Kopenhadze Memorandum of Understanding zobowiązując się do korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.
Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
Grupa Jan De Nul i ABC Engines ogłosiły 26 stycznia współpracę w zakresie hybrydowych silników okrętowych. Obie firmy podpisały zamówienie na cztery silniki o mocy 7200 kW i jeden silnik o mocy 1800 kW, który może być zasilany biodieslem, HVO i metanolem. Te innowacyjne silniki zapewnią napęd najnowszego statku do układania kabli Grupy Jan De Nul, Fleeming Jenkin.
Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
Dwa całkowicie nowe statki z napędem hybrydowym, zaprojektowane do zasilania metanolem i zwiększające o 80% pojemność na trasie Belfast-Heysham, będą odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na pojemność i zrównoważoną wydajność. Budowa statków NewMax rozpocznie się już wkrótce, a ich wypłynięcie na Morze Irlandzkie nastąpi w 2025 roku.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę, które zwiększa wkład sektora transportu morskiego w osiągnięcie ogólnounijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku oraz w osiągnięcie w 2050 roku neutralności klimatycznej.
Szwedzka firma żeglugowa Furetank ujawniła, że jej dwupaliwowy tankowiec Fure Valö wykonał pierwszy rejs na nowej mieszance paliwowej od firmy Equinor zawierającej zużyty olej kuchenny.
Jesteśmy zależni od rosyjskiej ropy i gazu, będziemy zmniejszać tę zależność tak szybko, jak będzie to możliwe. Nadeszła pora to poważnie zredukować - powiedział w poniedziałek w Brukseli szef unijnej dyplomacji Josep Borrell. Zastrzegł, że będziemy musieli ponieść koszty uniezależnienia się od rosyjskich paliw.
Aby osiągnąć cele zawarte w porozumieniu paryskim, w tym redukcję europejskiej emisji CO2 o 55 proc. do 2030 roku, UE musi doprowadzić do zastąpienia jak największej części wysokoemisyjnego transportu drogowego przewozem towarów koleją i przez żeglugę śródlądową. Poniżej przegląd najważniejszych planowanych rozwiązań, które mają to umożliwić.
Niemiecki rząd ogłosił wezwanie do finansowania budowy i eksploatacji platformy rozwoju paliw typu power-to-liquid (PtL).
Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
Kongsberg Maritime i Torghatten opracują autonomiczny prom łączący Trondheim z półwyspem Fosen
Złota passa trwa. Polski jacht WindWhisper 44 wygrywa regaty Palma Vela na Majorce
Z KPO zostaną przekazane środki na rozwój transportu intermodalnego w Polsce
STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sponsorem Głównym Polskiej Ligi Żeglarskiej
Ukraińskie drony zaatakowały terminal paliwowy w Noworosyjsku